tirsdag den 5. maj 2015

Kreativt, eller ej?

Folkeskolen – kreativitetens dræber?


Fremmer folkeskolen den kreative proces, eller præsenteres eleverne bare for en masse faglige standarder, alle skal passe ind under? – hvor ligger faget håndværk og design i forhold til udviklingen af den kreative tænkning?
Disse ovenstående spørgsmål er nogle jeg længe har tænkt over – også i forbindelse med min praktik fra sidste semester – hvor langt er folkeskolen egentlig nået i udviklingen mod innovativ undervisning?

Vi kan alle huske den klassiske røv-til-bænk undervisning vi blev udsat for i folkeskolen – den var for mange, i hvert fald for mig selv, demotiverende , u-inspirerende og til dels ikke inkluderede den ikke de elever med en anden intelligens end de to klassikere; logisk-matematisk og sproglig intelligens.

Folkeskolen har udviklet sig meget de sidste mange år, og de fleste skoler er ikke længere så fastlåst i de gamle metoder, og min egen erfaring fra praktikken er også kun positiv i forhold til udviklingen af nyere innovative undervisningsformer.

Håndværk og Design er et nyt fag i folkeskole billedet – jeg mener at det er et stort skridt i den rigtige retning. Før i tiden var faget, som vi ved, brudt op i henholdsvis sløjd og håndarbejde. Som jeg mindes de to fag, udfyldte de aldrig helt den kreative plads, de har skullet udfylde – jeg følte at de mere eller mindre bare var fyld, fag hvor man ikke rigtig producerede noget, men bare legede med nåle og værktøj. Dette er selvfølgelig kun mine egne minder og erfaringer, men med dette ”nye” fag, Håndværk og Design, er vi kommet en lang del af vejen, i forhold til at få udfyldt det her kreative tomrum der har været i de praktiske fag.
Faget koncentrerer sig ikke længere om fagene separat, men som en helhed med muligheder for crossover i fagene – generelt er der kommet et større ånderum i forhold til hele designprocessen i fagene, da der er større materiel frihed – MEN! – kan skolerne så rumme dette nye, større fag? I mange tilfælde, nej. Mange skoler står nu over for det problem, at de ikke er designet til at rumme disse to fag på én gang. På mange skoler ligger sløjd og håndarbejde i hver sin ende, og med kun en enkel lærer på risikerer vi alligevel med at ende ud i, at fagene bliver delt op grundet disse praktiske omstændigheder.

Er det så i bund og grund ikke bare de praktiske omstændigheder, der er med til at sætte en bremseklods for den kreative udvikling i skolen?

Det er så her der skal lyde et klart og rungende, nej. Det er selvfølgelig en stor medvirkende faktor, at det praktiske ikke er fulgt helt med endnu – men er kreativitet ikke også, at overkomme sådanne omstændigheder? – at finde en alternativ løsning på hverdagens komplikationer i relation til undervisningsmuligheder?
Det står også, sort på hvidt, i folkeskolens formålsparagraf 1 stk. 2, at:

Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Hvis man tager udgangspunkt i artiklen En kreativ skole af Svend Brinkmann & Lene Tanggaard, så er et af de store problemer folkeskolen står over for, hele det synspunkt om at der er en form for standard, alle elever skal leve op til. Der er ikke megen plads til at træde udenom eller gøre ting anderledes.
Det er hele den her betragtning vi i dag står over for, og skal gøre op med, for at komme det næste skridt i udviklingen af den kreative og innovative skole.
Vigtigt at have i mente er også det spørgsmål teksten stiller om; hvilken kreativitetsform det er den individuelle skole ønsker at fremme. Skolen skal på en måde revidere hvad det er de sigter efter hos de enkelte elever – her kan det være hjælpeligt at hive fat i Gardners intelligensteori.


Folkeskolen står stadig over for en masse praktiske og ideologiske problemer, og det er ikke noget der ændres på fra den ene dag til den anden – men jeg synes at, ved at slå de her kreative fag sammen er med til at belyse hele denne problematik vi står overfor i dag, hvorvidt undervisningen er innovativ nok, og hvorvidt den fremmer børns kreativitet, så vi stille og roligt kan få udviklet vores skole system, og ændre kursen væk fra de gammeldags opfattelser om intelligens, læringsmiljø og undervisning.

Litteratur:

http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Faelles-Maal/Folkeskolens-formaalsparagraf

http://www.emu.dk/modul/de-mange-intelligenser

Svend Brinkmann & Lene Tanggaard 2010 - En kreativ skole, 13 - 25

Ingen kommentarer:

Send en kommentar