BRÆTSPIL - Intarsia
Børn fra 00'er-generationerne er vokset op med diverse digitale spil-tilbud.Har man i dag lyst til at prøve et nyt spil, så er det så let som at trykke på en knap - ind på appstore, find den kategori man foretrækker og tryk så download - nemmere bliver det ikke.
Der byder sig ikke mange muligheder for at kreere noget selv, specielt ikke i det praktiske felt hvor hænderne bruges fremfor en mus.
Vi har derfor valgt brætspil - mere specifikt designprocessen og ide udviklingen når der laves et brætspil.
Vi tager afsæt i en 5.Klasse midt i et års forløb og har et udgangspunkt i fællesmålene inden for design-området:
Ideudvikling:
Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer.- Eleverne får en kort introduktion til emnets rammer og hvilke målsætninger der er realistiske, i forhold til produktets senere fremstilling.
Ideafprøvning:
Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion.- Eleverne bliver bedt om, efter brain-storming, at lave en 1x1 skitsering af produktet, samt kreere en plan for fremgangsmåde.
Produktrealisering:
Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer.- Eleverne har foregående afprøvet teknikkerne inden for intarsia, ved fremstilling af et simpelt prøve-produkt for at få et grundlæggende kendskab til de forskellige materialer der arbejdes med, og den generelle fremgangsmetode.
Evaluering:
Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer.- Her tages billeder med egne telefoner som kan opstilles i et evt. PowerPoint.
EGEN FORBEREDELSE

Dette produkt præsenteres for eleverne, så de har en ide om hvad intarsia kan se ud som.
Produktet er simpelt - så det ikke optager for lang tid i årsplanen - men giver stadig et godt indblik i intarsia processen og den praktiske fremgangsmåde.
Til dette har vi selv tapet finer op på forhånd, så produktet er lige til at kaste sig ud i uden den store forberedelsestid fra elevernes side.
UNDERVISNINGSPLAN
Lektion 1
Aktivitet:- Præsentation af forløbets indhold
- Eleverne sættes igang med test-projektet i intarsia
Materialer:
- Projektor/Wide board
- Arbejdspapir
- Finerplader
- Trælim
- Sakse
- Linnealer osv.
Mål:
- Kendskab til intarsia-tekninkken
- Praktisk erfaring
- Materialebekendtskab
- Evnen til at arbejde ud fra instruktionspapir
Lektion 2
Aktivitet:- Fortsat arbejde med test-produkt
Materialer:
- Finerplader
- Trælim
- Sakse
- Linnealer
- Skruetvinge
Mål:
- Evenen til at arbejde ud fra instruktionspapir
Lektion 3
Aktivitet:- Eleverne deles op i grupper (3-4 elever)
- Ide- og konceptudvikling af eget spil i grupper
- Evt. påbegyndelse af arbejdet
Materialer:
- Arbejdspapirer
Mål:
- Uddelegering af arbejde internt i gruppen
- Stifte bekendtskab med samt afprøve ideen i en 1x1 skitse
Lektion 4
Aktivitet:- Påbegyndelse/produktion af arbejdet (grupper)
Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge
Mål:
- Fremstilling af produkt
Lektion 5
Aktivitet:- Fortsat produktfremstilling
Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge
Mål:
- Fremstilling af produkter
Lektion 6
Aktivitet:- Fortsat produktfremstilling
- Udvikling af brikker til spillet
Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge
Mål:
- Fremstilling af produkter
- Ideudvikling af brikker samt fremstilling
Lektion 7
Aktivitet:- Præsentation af produkter:
- Billeder/Videoer
- Forklaring på brugte teknikker
- Selvevaluering af eget produktresultat
- Efterfølgende evaluering samt feedback af øvrige elever og lærer
UNDERVISNINGSMATERIALER
Eleverne får udleveret et arbejdspapir i step-by-step form, som støtte i arbejdsprocessen samt to opgaveformuleringer.
Opgaveformulering 1:
- Spil udviklet i fællesskab - overvej følgende:
- Hvor mange spillere skal være med?
- Hvor lang tid skal spillet tage?
- Hvordan vinder/taber man spillet?
- Udfald?
- Tilfældigheder/Held/Evner/Viden etc.?
- Passiv- eller aktiv deltagelse?
- Eventuelle inspirationskilder?
Opgaveformulering 2:
- Ideskitsering - overvej følgende:
- Spillets størrelse?
- Facon?
- Funktion?
- Brikker/Terninger mf.?
- Undgå komplicerede detaljer
- Evt. noter?
- Regeler osv.
Fremgangsmetode:
- Find træplade af krydsfiner - grundplade til spillet
- Mål pladen op i udregnede størrelsesforhold - evt. et par ekstra mm. til mulige fejlberegninger
- Puds de flodsede hjørner, efter savning, m. sandpapir
- Tegn brætspillets opsætning på pladen m. blyant
- Vælg finertyper til spillets fælter:
- Kirsebær
- Pære
- Vinter-Eg
- Birk
- Elm
Forberedelse af finer:
- Stabiliser fineren ved hjælp af syrefrit papirstape - se evt. ovenstående video igen
- Tilføj tapen på den planlagte forside af fineren ved at fugte tapen m. våde pensler
- Skitser spillets felter på den påklistrede tape
- Efter tørring:
- Klip felterne ud
- Planlæg, på din grundplade, hvor felterne skal limes på - vær opmærksom på åreretningen
Limning af brikker:
- Påfør trælim på felternes bagside med en tør pensel
- Læg brikkerne, i planlagte orden, på grundpladen - vær opmærksom på åreretningen
- Læg den færdiglimede plade i pres en dags tid
- Fortsæt evt. med spilbrikkerne i denne periode
Efter pres:
- Tag din spilplade ud af pres
- Fjern, med fingrene, så meget af tapen som muligt
- Slib resterne af tapen af med groft sandpapir
- Puds overfladen samt siderne pæne med finere sandpapir
- Afslutningsvis:
- Tilfør pladen noget lindolie
- Nyd det færdige produkt
LITTERATUR
http://www.emu.dk/modul/kom-i-gang-med-læringsmålstyret-undervisning#
http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/håndværk-og-design/4567-klasse/design
Svend Brinkmann & Lene Tanggaard - En kreativ skole, 2010 (Dafola)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar