tirsdag den 21. april 2015

Modulafslutning 2

BRÆTSPIL - Intarsia

Børn fra 00'er-generationerne er vokset op med diverse digitale spil-tilbud.
Har man i dag lyst til at prøve et nyt spil, så er det så let som at trykke på en knap - ind på appstore, find den kategori man foretrækker og tryk så download - nemmere bliver det ikke.

Der byder sig ikke mange muligheder for at kreere noget selv, specielt ikke i det praktiske felt hvor hænderne bruges fremfor en mus.

Vi har derfor valgt brætspil - mere specifikt designprocessen og ide udviklingen når der laves et brætspil.

Vi tager afsæt i en 5.Klasse midt i et års forløb og har et udgangspunkt i fællesmålene inden for design-området:


Ideudvikling:

Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer, herunder med digitale værktøjer.
- Eleverne får en kort introduktion til emnets rammer og hvilke målsætninger der er realistiske, i forhold til produktets senere fremstilling.


Ideafprøvning:

Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion.
- Eleverne bliver bedt om, efter brain-storming, at lave en 1x1 skitsering af produktet, samt kreere en plan for fremgangsmåde.

Produktrealisering:

Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer.
- Eleverne har foregående afprøvet teknikkerne inden for intarsia, ved fremstilling af et simpelt prøve-produkt for at få et grundlæggende kendskab til de forskellige materialer der arbejdes med, og den generelle fremgangsmetode.


Evaluering:

Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer.
- Her tages billeder med egne telefoner som kan opstilles i et evt. PowerPoint.


EGEN FORBEREDELSE


Vi, som undervisere, har på forhånd - inden det allerførste test-produkt før brætspil - selv kreeret et test-produkt.

Dette produkt præsenteres for eleverne, så de har en ide om hvad intarsia kan se ud som.
Produktet er simpelt - så det ikke optager for lang tid i årsplanen - men giver stadig et godt indblik i intarsia processen og den praktiske fremgangsmåde.




Til dette har vi selv tapet finer op på forhånd, så produktet er lige til at kaste sig ud i uden den store forberedelsestid fra elevernes side.















UNDERVISNINGSPLAN



Lektion 1

Aktivitet:
- Præsentation af forløbets indhold
- Eleverne sættes igang med test-projektet i intarsia

Materialer:
- Projektor/Wide board
- Arbejdspapir
- Finerplader
- Trælim
- Sakse
- Linnealer osv.

Mål:
- Kendskab til intarsia-tekninkken
- Praktisk erfaring
- Materialebekendtskab
- Evnen til at arbejde ud fra instruktionspapir

Lektion 2

Aktivitet:
- Fortsat arbejde med test-produkt

Materialer:
- Finerplader
- Trælim
- Sakse
- Linnealer
- Skruetvinge

Mål:
- Evenen til at arbejde ud fra instruktionspapir

Lektion 3

Aktivitet:
- Eleverne deles op i grupper (3-4 elever)
- Ide- og konceptudvikling af eget spil i grupper
- Evt. påbegyndelse af arbejdet

Materialer:
- Arbejdspapirer

Mål:
- Uddelegering af arbejde internt i gruppen
- Stifte bekendtskab med samt afprøve ideen i en 1x1 skitse

Lektion 4

Aktivitet:
- Påbegyndelse/produktion af arbejdet (grupper)

Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge

Mål:
- Fremstilling af produkt

Lektion 5

Aktivitet:
- Fortsat produktfremstilling

Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge

Mål:
- Fremstilling af produkter

Lektion 6

Aktivitet:
- Fortsat produktfremstilling
- Udvikling af brikker til spillet

Materialer:
- Finerplader
- Papirstape
- Pensler (til vand)
- Trælim
- Sakse (knive)
- Linnealer
- Skruetvinge

Mål:
- Fremstilling af produkter
- Ideudvikling af brikker samt fremstilling

Lektion 7

Aktivitet:
- Præsentation af produkter:

  • Billeder/Videoer
  • Forklaring på brugte teknikker
  • Selvevaluering af eget produktresultat
    • Efterfølgende evaluering samt feedback af øvrige elever og lærer

UNDERVISNINGSMATERIALER


Eleverne får udleveret et arbejdspapir i step-by-step form, som støtte i arbejdsprocessen samt to opgaveformuleringer.

Opgaveformulering 1:

  • Spil udviklet i fællesskab - overvej følgende:
    • Hvor mange spillere skal være med?
    • Hvor lang tid skal spillet tage?
    • Hvordan vinder/taber man spillet?
    • Udfald?
      • Tilfældigheder/Held/Evner/Viden etc.?
    • Passiv- eller aktiv deltagelse?
    • Eventuelle inspirationskilder?

Opgaveformulering 2:

  • Ideskitsering - overvej følgende:
    • Spillets størrelse?
    • Facon?
    • Funktion?
    • Brikker/Terninger mf.?
  • Undgå komplicerede detaljer
  • Evt. noter?
    • Regeler osv.

Fremgangsmetode:

  1. Find træplade af krydsfiner - grundplade til spillet
  2. Mål pladen op i udregnede størrelsesforhold - evt. et par ekstra mm. til mulige fejlberegninger
  3. Puds de flodsede hjørner, efter savning, m. sandpapir
  4. Tegn brætspillets opsætning på pladen m. blyant
  5. Vælg finertyper til spillets fælter:
    1. Kirsebær
    2. Pære
    3. Vinter-Eg
    4. Birk
    5. Elm











Forberedelse af finer:

  1. Stabiliser fineren ved hjælp af syrefrit papirstape - se evt. ovenstående video igen
  2. Tilføj tapen på den planlagte forside af fineren ved at fugte tapen m. våde pensler
  3. Skitser spillets felter på den påklistrede tape
  4. Efter tørring:
    1. Klip felterne ud
  5. Planlæg, på din grundplade, hvor felterne skal limes på - vær opmærksom på åreretningen

Limning af brikker:

  1. Påfør trælim på felternes bagside med en tør pensel
  2. Læg brikkerne, i planlagte orden, på grundpladen - vær opmærksom på åreretningen
  3. Læg den færdiglimede plade i pres en dags tid
    1. Fortsæt evt. med spilbrikkerne i denne periode

Efter pres:

  1. Tag din spilplade ud af pres
  2. Fjern, med fingrene, så meget af tapen som muligt
  3. Slib resterne af tapen af med groft sandpapir
  4. Puds overfladen samt siderne pæne med finere sandpapir
  5. Afslutningsvis:
    1. Tilfør pladen noget lindolie
    2. Nyd det færdige produkt

LITTERATUR

http://www.emu.dk/modul/kom-i-gang-med-læringsmålstyret-undervisning#

http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer/ffm/håndværk-og-design/4567-klasse/design

Svend Brinkmann & Lene Tanggaard - En kreativ skole, 2010 (Dafola)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar